Hammastekontroll igas eas vajalik!

Mõned näpunäited: Kuidas hoida hambad terved. Isegi siis, kui hambad ei anna endast märku valulikkuse ega muude negatiivsete tunnustega tuleks teatud aja tagant käia hambaarsti juures kontrollis. Hammastega seonduvaid haigusi saab alati ära hoida, kui neid avastada varakult Suu ja hammaste heaolu mõjutab kogu keha tervist.

Vesi on parim jook

Hambakaariese tõttu tekivad hambaaugud, see tekib siis kui hammastel on mineraali tasakaaluhäired. Kõige tavalisem hambakaariese põhjustaja on harjumus juua janu korral morssi, mahla, limonaadi või muud magustatud vedelikku. Magustatud joogid kahjustavad hambapinda ning kestval kokkupuutel muutub hambakude pehmeks ning kiiresti kuluvaks. Jookide suhkrusisaldus annab “toitu” ka kaariesebakteritele, mistõttu on iseäranis oluline harjutada juba beebieast janu korral vett jooma.

Söö neli korda päevas

Pea kõik toidukorrad peidavad endas suhkruid. Igast söögikorrast saavad energiat ka suus elavad mikroobid, kelle elutegevuse jääkprodukt on piimhape. Mida tihedamalt me sööme seda suuremat happerünnakut peavad hambad taluma. Kaariesehaigust saab kontrollida hambasõbralikult toitudes, mis tähendab vähemalt 3-4-tunniseid pause söögikordade vahel. See annab süljele aega happerünnaku tagajärjed taasmineraliseerida.

Proovige mitte hambaid kurnata toidukordade vahel. Kuidas toitumisharjumuste abil hammaste tervise eest hoolitseda.

Sagedase näksimise tagajärjel tekib kõvakoe pöördumatu kahjustus ning jõudes pehmema hambaluuni, “söövad” mikroobid hambakrooni seest õõnsaks. Üldiselt patsiendid on avastanud augu alles siis, kui seest õõnsa hamba vaap puruneb. Näiteks hammastele kleepuvate küpsiste või krõpsude poolt esile kutsutud happerünnak võib kesta veel tunde pärast söömise lõpetamist. Hambad saavad puhkust kui vältida söögikordade vahelist näksimist.

Muuseas – kõik need trikid on abiks ka kehakaalu hoidmisele.

  • Mis oleks hammastele parim ?

Hammaste eest hoolitsemine seisneb õiges hambaharjamis tehnikas, heades toitumisharjumustes ja korralises hambarsti külastamises. Hambaid tuleb pesta 2 korda päevas, hommikul ja õhtul ning 1 kord päevas tuleb puhastada ka hambavahed, kas hambaniidi, hambavaheharja või hambavahe veesurvepesuriga, sõltuvalt sellest, siinkohal tasuks kuulata hambaarsti soovitusi. Peale pesu tuleks hambaid kontrollida, kas need ikka said puhtaks. Üks huvitav lahendus on närida hambakatu indikaator tablette, mis muutvad eredaks värviks pesemata või puhastamata kohtades. See võimaldab näha mustaks jäänud kohti ja need kerge vaevaga ära puhastada. Odavaim ja lollikindlaim viis on keelega üle hammaste tõmmata, reeglina on puhas hammas sile kui klaas. Hambapesu eesmärk on puhas hammas.

Lapsed

Lapsed kutsutakse hambaravile koju saadetava kirjaga. Kõik lapsed peavad saama korrapärast hammaste kontrolli, et ennetada tulevikus probleeme. Avalik hambaravi on tasuta alla 19-aastastele lastele

Vaid õigeaegne kontroll suudab avastada muresi nende algses staadiumis, algstaadiumis avastatud probleemi lahendamine on alati odavam ja lihtsam.

puhas

Hammaste pesu on elementaarne ja oluline osa igast päevast, ent tervete hammaste tagamiseks on oluline ka õige toitumine.

Laser ?

laserravi

1960ndatel sai laserteraapia stardi, siis ilmsesid ka esimesed bioloogilised efektid. külma (madala sagedusega) laserkiirte mõjudest kudedele. Sellest aningst alates on see meetod tohutult arenenud ning korduvalt end proovile pannud kas suudab aidata kaasa kudele loomulikule kasvule ning leevendada valu.

Laserteraapia mõju vähendada luu -lihaskonna valusi ning põleikke, ka koed hakkavad kiiremini taastuma. Põhimõtteliselt kiirendab laserteraapia organismi loomulikku tervenemise protsessi. Väga efektiivne järgmiste näidustuste puhul: haavade paranemine, karpaalkanali sündroom, artriit, herpes, sporditraumad, lihasvalud, ekseem, psoriaas .

Laser on kokkusurutud valguskiir, mis erineb loomulikust valgusest, sest on sidus ning liigub mööda sirgjoont vaid ühel kindlal lainepikkusel.

Kuigi teoreetilise aluse laserseadmele pani juba 1920ndatel Albert Einstein, siis 60ndatel pandi reaalselt kokku esimene laser. Mõned aastad hiljem leidis dr. E. Mester katse käigus esimesed bioloogilised efektid pehme laseri kohta. Peale seda on laserravi põhningl tehtud mitmeid teaduslikke uuringuid mis on kaningstust saanud ka suurimas meditsiinianingkirnings “The Lancet.”

Tänapäeval kasutatakse meditsiinis peamiselt kahte tüüpi lasereid: kirurgilisi ning terapeutilisi. Suure võimsusega kirurgilisi lasereid kasutatakse kudede lõikamiseks ning hävitamiseks. Väiksema sagedusega lasereid kasutatakse peamiselt hooldusravis ning taastusravis.

Need laserid on loodud organismi paranemisprotsesside kiirendamiseks enamjaolt luu-, liiges- ning lihaskonna haigustes ning haava- ning teiste nahaprobleemide ravis. Nn. külmad on mõeldud vaid paranemiseks ning taastumiseks ega oma mingit halba mõju tervetele kudedele, samuti ei eraldu soojusenergiat.Need kõik põhjused annavad antud sektorile tohutu kasutus ning arenguvõimalused, nii saab kiirendada paranemist ilma kõrvalnähtudeta.

Madala sagedusega laserkiired jõuavad rakkudesse, konventeeritakse mitokondris rakutoitaineks ning tulemuseks on rakuaktiivsuse suurenemine.

Laserteraapia võimaldab ravida

Põhimõtteliselt kõik tugi-liikumisaparaadi nii kroonilised samuti akuutsed vigastused ning haigused: selning-, kaela- ning turningvalud, epikondüliit, kukekannus, Achilleuse probleemid, Schlatter’i tõbi jne;

Nahaprobleemid, psoriaas, ekseem, haavad (k.a. kroonilised; lamatised), põletushaavad, ohatis. Veel: nohu, kurguvalu, angiin, soolatüükad, laserepilatsioon. Biostimulatiivne laserravi on unikaalne ning tõhusa loogikaga töötav süsteem, kus toimub kiirem. Paranemine keha enda toel, ilma kõrvalnähtudeta. Laserteraapias kasutatakse madala

sagedusega lasereid , mis annavad  monokromaatilist valgust, ning mis stimuleerivad

rakufunktsioone ilma rakku ennast mingil moel kahjustamata.

Ägedate vigastuste korral kiireneb tunduvalt tervenemise aeg. Täielik paranemine saavutatakse. Väga lühikese aja jooksul ning palju pisemate riskidega teisejärguliste tüsistuste tekkeks.

Nakatunud haavade puhul võitleb tugevdatud immuunsüsteem bakterite tõrjumisega , suurendades samal  rakkude aktiivsust ning kollageeni moodustamist, mis tagab kiirema kudede paranemise.

Ohtu võib olla laste ravimisega ning patsientidesse kellel esineb: diabeet, kilpnäärme haigused.

kaal2

Kuidas kaalu langetada?

Võta vabalt. Mida vähem on su elus stressi, seda väiksem tõenäosus on ümaraks minna. Teadlased on seda korduvalt tõestanud.

Loobu magusatest gaseeritud jookidest. Kõik võimalikud kihisevad magusad joogid, ka energiajoogid sisaldavad palju kaloreid. Uuringust selgus, et magustatud gaseeritud jookide regulaarsetel tarbijatel on palju suurem kehakaal kui nendel, kes seda ei tee. 10 aasta vältel juua magusaid jooke on vööümbermõõtu võimalik kasvatada ligi 70%. Selle alternatiivi pakub.

Vesi on elu allikas

  • Vaid mõte sellest, et vahet ei ole palju ma vett joon, ma ikkagi ei lähe paksuks on hea. Alati aitab kaalulangetuse puhul.

Loe kaloreid- Kellelegi meist ei meeldiks vaadata palju kaloreid šokolaad meile juurde andis kuid paraku see on karm tegelikkus. Vaata alati paki pealt üle, kui palju kaloreid üks või teine toit sulle annab ja sinu üllatuseks võib mõni kerge eine muutuda tohutuks kaloripommiks.

Söö vähem jogurteid

Jogurtid on teatud määral kasulikud tooted, kuid need sisaldavad palju kaloreid. Üks jogurt päevas on seedimise jaoks küll tervislik toitumine, ülejäänu hakkab juba kaalu tõstma.

Vali alkoholi ja magustoidu vahel.

Kui sa jood õhtusöögi ajal mitu klaasi veini ning sööd lisaks ka magustoitu, siis su keha saab väga palju kaloreid. Siinkohal tuleb teha valik, sest mõlemat korraga sa ei vaja. Keskendu millelegi muule. Lihtne viis mõtteid mujale saada on teha neid asju mis sulle meeldivad. Uuringud on näidanud, et isegi telekamängude mängimine võib aidata kaasa kaalulangetamisele, sest see vähendab näljatunnet ning hoiab mõtted toidust eemal. Sa oled nii keskendunud, et ei teki kiusatust ajaviiteks süüa.

Hoia tervislikud toidud läheduses.

Inimesed kipuvad tihti olema laisad, aga seda saab enda jaoks ära kasutada. Hoia enda läheduses tervislikke snäkke, nagu näiteks erinevaid puu- ja juurvilju. Küpsised ja muu ebatervislik pane kuhugi eemale, et sa peaksid nende kättesaamiseks vaeva nägema. Niimoodi tarbid sa rämpstoitu palju vähem.

Maga kauem

Kauem magamine võib üllataval kombel aidata kaalu langetada. Kui sa magad vähem kui viis tundi päevas, siis sul on 30 protsenti suurem tõenäosus kaalust juurde võtta. Teadlased on jõudnud järeldusele, et vähemalt seitse tundi päevas magamine aitab kaasa kaalu langemisele.

Koosta eelarve

Koosta endale range eelarve selle kohta kui palju sa võid iga nädal toidule kulutada ja pea sellest ka kinni.

Kindlasti ära las toidu kvaliteeti alla, rämpstoidu asemel osta tooraineid, Niiviisi sööd sa mõõdukamalt, sest muidu ei jätku sul lihtsalt nädala lõpus enam raha.

ema lapsega

Suuremate linnade lasteaia järjekorrad ei vasta tõele

Lasteaedade ja lastesõimede ametlikud järjekorrad Tallinnas ja Tartus ei vasta tegelikkusele, sest kõik vanemad ei soovi oma last samal aastal lasteaeda panna. Suure enamuse Tartu lasteaiajärjekorrast moodustab sõimeealiste laste arv, lasteaiaealiste laste arv järjekorras on minimaalne, umbes 160 reaalset kohataotlejat.

Tallinnas eraldi arvestust sõime ja aia järjekordadest ei peeta. Lapsi pääseb lasteaedadesse üle kolmetuhande kahesaja.

Informatsiooni vabade kohtade osas edastavad lasteasutuste juhid haridusametisse septembri alguses ning hiljemalt oktoobri lõpuks peaksid kohad olema leitud.lasteaed

Komplekteerimine kestab 1. septembrini, mistõttu on numbrid praegu pidevas muutumises. Arvestuslikult on Tallinnas puudus veel sõimekohtadest, aga kui palju kohti täpsemalt puudu on, selgub pärast komplekteerimise lõppemist.

Septembris avatakse Tallinnas ka pooleteise kuni kolme aastastele lastele 3 sõimerühma, samuti on plaan avada teistes lasteaedades mõned rühmad. Lapsevanemad kes oma pooleteise kuni kolmeaastase laste hoidu vajavad, peavad selle ka võimalusel saama.

Tegelikult sellisel murel pakub linn ka alternatiivseid lahendusi ning lastehoidude teenuste kompenseerimist. Kui suures ulatuses alternatiivseid lastehoiuvõimalusi vanematele hüvitatakse, otsustab linna sotisaal- ja tervishoiuamet.

 

naerev poiss

Kuidas last kooliks ette valmistada?

 

Mulje on jällegi selline jäänud, et enim hoolitsetakse selle eest, et laps loeks piisavalt hästi ning arvutaks 20 piires. Inetu on samas see kui laps avastab, et koolis on päris mõttetu kuna ta teab kõike. Samuti pole õpiharjumused kergesti kujunema. Kuidas tekitada lapses huvi kooli vastu, et ta saaks seal hästi hakkama ning oleks põnev ?

Minult on ikka ja jälle küsitud, mismoodi lapsega kooliks valmistuda. Kui seda küsitakse mõni kuu enne kooli algust, siis soovitan lapsega nautida suve, käia koolimajaga ja õpetajaga tutvumas, osta koos koolitarbeid, harjutada turvalist kooliteed. Küllaltki karmilt enne koolilapseks saamist istumist laua taga ning kirjakeele omandamist. Märksa vajalikum on elurõõmus suhtumine koolisse ja sellega seonduvasse, väiksemehe enda soov ülesannetega hakkama saada.

Hea, kui laps on koolimineku hetkeks nii tugev, et suudab kanda rasket koolikotti, on piisavalt vastupidava tervisega , saab hakkama eneseteenindamisega. Oleks tore suhtleja, et saaks eakaaslastega tublisti mängida, oskaks küsida küsimusi ning abi kui see vajalik, oskaks tähelepanelikult kuulata ning sellele reageerida, end selgesti väljendada.

 

nöörid

Ka suvel tuleks jätkata treeningutega.

 

Istuva eluviisiga inimestel tuleb otsida tund 2-3x päevas, et hoida keha toonuses. Inimesed rassivad suve järel septembrist detsembrini hea vormi nimel kõvasti trenni teha, kuid siis tulevad jõulud ning uus pühadeaegne toiduorgia paiskab trenni- ja toitumisrežiimi jälle segi.

Pärast pikki söömapidusid tuleb jaanuar, mil uuesti tahetakse liigsetest kilodest lahti saada. Järgneb rügamine jaanuarist aprillini, et soojade ilmadega julgeks riideid vähemaks võtta. Muidugi õnnestub hea vorm paljudel tublidel kätte saada kuid kui lõpetada treening tuleb see kõik tagasi. Mõne aja pärast on suure vaevaga saavutatud trimmis keha läinud. Keha muutub pigem pehmeks ja venivaks, sest kätte jõuab pikk suvi koos jaanipäeva ning puhkusega ja sealt tulenevalt jääb trenn tahaplaanile.kükid

Nimelt on talvised raskemad jõusaali- ja rühmatreeningud ja suvised välitreeningud täiesti ise toimega ja üht teise vastu üleöö vahetada ei tohiks. Kergema ja raskema trenni vahe on see, et mõlema puhul töötavad eri lihaskiud.

Tervislikud ja treenitud inimesed väidavad, et suvel kui on grillhooaeg siis igasugused vorstid ja valmis lihatooted, jäätised ning karastusjoogid ajavad suve lõpuks kehakaalu korralikult kõrgele, sellepärast on suvel treeninguga jätkamine eriti vajalik. Ise äranis neil, kelle füüsis sügisest kevadeni regulaarse trenniga harjunud.

Talvel võiks rõhk olla raskematel treeningutel ja suvel kergematel. Näiteks teha talvel nädalas kolm suurema ja kaks väiksema intensiivsusega treeningut. Suviti jällegi vastupidi, et 2 rasket ja kolm kerget treeningut. Nii on võimalik hoida keha tervena aastaläbi.

Väike puhkus intensiivsest jõusaalitrennist pole halb ega ka mitte keelatud. Kindlalt jõusaalis või rühmatrennides käivad inimesed võiksid siiski iga poole aasta tagant teha paarinädalase pausi, näiteks puhkuste või pühade aegu, ent siiski hoides silma peal, et paus ei veniks liiga pikaks.

Milleks ära visata, parem taasta oma aknad!

valgusküllas

Jägi neid samme.

Pesta aken puhtaks, eemalda joonistused või prinditud kujutised. Printimine on kallis ja täpne töö, selleks pöördu spetsialistide poole keda ka allpool nimetame.  Enne akna eemaldamist märgi, kus kohast tuleks akent hööveldada või kuhu tuleks puiduriba juurde liimida, eemalda aknad.

Klaasiisolatsiooni ja Aknaklaaside Eemaldamine

Soojenda kitti soojauhuriga ja eemalda see peitli, jäiga pahtlilabida või noaga. Ole ettevaatlik puiduga. Vana klaas võib väga kergelt mõraneda vähese töökogemuse ja kiiruga lähevad nad lihtsalt puruks! Abiks on klaasile asetatud apitükk.

Kui kitt on käes, eemalda väikeste tangidega tihvtid, mis klaasi veel kinni hoiavad. väike trikk on panna näpitsate ja puidu vahele puuklots mis hoiab selle ära, et raam ise kahjustada saaks.

Selleks on hea soojaõhuföön ning kraabits Kuumutatud värvi lükka ära pikki puidusüüd. Töö on küllaltki mahukas kui tasub võtta aega, sest tulemus jääb pikadeks aastateks.|Värvi eemaldamiseks proovi kaabitsat,  infrapunalampi.

Puiduparandused

Kasuta sama puiduliiki:männipuidust aken paranda männipuiduga. Üldjuhul on aknad valmistatud tihedast puidust. Võimalusel kasuta vana puitu – see on kuivanud ja ei mängi nii, nagu uus puit. Parandustüki süü peab jooksma samas suunas parandatava detailiga.

Abrasiivpaberiga töötlemine

Lihvi puitu pikisuunas. Kasuta liivapaberit nr.60 või 80. Jälgi, et lihviksid piki puidusüüd.

Kruntimine

akna värvimine

Kruntimine on vajalik, sest värv nakkub paremini ning samuti kaitseb kruntvärv puitu seenkahjustuste eest (tärpentiniga vedeldatud õli viib tsinkvalge sügavamale puidu sisse).

Klaasipaigaldus

Miks kasutada kitti mitte liistu või silikooni? Kitt muudab aknad õhutihedaks. Erinevalt silikoonist, on kitti võimalik parandada ja uuendada. Kui kasutada ainult liistu pääseb niiskus liistu ja puidu vahele, hakates seal puitu mädandama.

Enne kittimist lase kruntvärvil umbes ööpäeva kuivada. Pane klaasivaltsidele kitti, aseta klaas paika ja kinnita tihvtidega (väikeste naeltega) raami külge. Kitinuga või pahtlilabidat kasutades kiti ilusad servad. Kuna seda on raske seletada, siis paar Youtube’i klippi, et mingit aimu saada. Youtube-s onu on väga osa – alguses võtab see tegevus vähemalt 20 korda rohkem aega.

Värvimine

Akende värvimine on vajalik, sest värv kaitseb puitu

niiskuse eest ning värvi sees olevad pigmendid kaitsevad puitu UV kiirguse eest, mis „sööb“ puitu ning samuti kiire temperatuuri muutuse eest. Kasuta ainult linaõlivärve. Kui vana värvikiht on kvaliteetne ja oled kindel, et tegemist on linaõlivärviga, ei ole vaja vana värvi eemaldada. Piisab vana värvikihi matistamisest lihvpaberiga ja aknad võib uuesti üle värvida.

LÕPETUSEKS

Ära unusta, et aknaid tuleb iga nelja-viie aasta tagant hooldada. Õlita aknaid värnitsaga kriidistuma hakanud värvikiht muutub jälle elastseks, tõmmates värvitud pind värnitsase lapiga üle. Erilist tähelepanu vajavad lõunaküljes olevad aknad, mis saavad rohkem päikest (UV kiirgust). Kui ei ole aega et olemasolevaid aknaid restaureerida siis Klaasmerk on üks tõsine akendele ja ustele spetsialiseerunud firma kus saab tellida ka vanadele majadele sobivad uksed või aknad.